„Dziecko rzadko potrzebuje dobrego mówcy, częściej dobrego słuchacza.”
Robert Brault
Dla kogo?
Pracuję z dziećmi do 10 roku życia
Pomagam dzieciom, które doświadczają:
- problemów adaptacyjnych w przedszkolu lub w szkole (przeżywają lęki separacyjne, fobie szkolne, trudności w nauce , kłopoty z koncentracją uwagi),
- zaburzeń rozwoju emocjonalnego i społecznego (mają niską lub chwiejną samoocenę, są nieśmiałe, zamknięte w sobie, trudno nawiązują kontakt z dorosłymi i/lub rówieśnikami, borykają się z mutyzmem wybiórczym),
- zaburzeń zachowania (nadpobudliwości, impulsywności, agresywności),
- trudności związanych z fizjologią (zaburzenia snu, odżywiania, wypróżniania lub moczenie nocne),
- depresji lub długotrwałego obniżenia nastroju,
- traumy (udział w wypadku, śmierci bliskiej osoby),
- chorób psychosomatycznych (nieustępujących mimo poprawnie przeprowadzonej diagnostyki medycznej i leczenia farmakologicznego np. kompulsywne wyrywanie włosów – (Trichotilomania), łysienie plackowate, bóle głowy itp. ).
Przebieg terapii
Jak wygląda praca z dzieckiem?
- Pracę z dzieckiem rozpoczynam od spotkań mających charakter konsultacyjny. Najczęściej są to dwa lub trzy pierwsze spotkania. W przypadku psychoterapii dzieci niezwykle istotne jest całościowe zrozumienie trudności, dlatego pierwsze spotkanie zwykle polega na konsultacji z samymi rodzicami po to, by możliwe było zebranie szczegółowego wywiadu na temat aktualnego funkcjonowania dziecka, początków problemu, objawów, przebiegu rozwoju, sytuacji rodzinnej, metod wychowawczych a także zasad domowych i dotychczasowych sposobów radzenia sobie.
- Kolejne spotkania przeznaczone są na poznanie dziecka, nawiązanie z nim kontaktu poprzez rozmowę obserwację i wspólną zabawę. Podczas terapii dziecko wykorzystując swoją naturalną aktywność w zabawie i rozmowie przekazuje ważne dla niego sprawy i problemy, pokazując jednocześnie, w jaki sposób je przeżywa. W trakcie spotkań, na bazie tworzącego się zaufania w relacji terapeutycznej pomiędzy dzieckiem a terapeutą możliwa staje się zmiana dotycząca niekorzystnych emocji oraz blokujących rozwój dziecka trudności.
- Po dwóch spotkaniach z samym dzieckiem zapraszam na spotkanie rodziców na zakończenie procesu konsultacji. Ten etap kończy się rozmową z rodzicami i wspólnym zaplanowaniem działań mających na celu zmniejszenie objawów i poprawę funkcjonowania dziecka.
Częstotliwość sesji jest uzależniona od wskazań do leczenia – zwykle to jedno, zdarza się, że dwa spotkania w tygodniu.
Podczas procesu terapii dziecka ważne jest także zaangażowanie i wsparcie ze strony rodziców. Dlatego spotykam się regularnie z rodzicami, zwykle co najmniej raz w miesiącu. Spotkania z rodzicami nie służą omawianiu szczegółów czy rozmów z dzieckiem, a mają na celu poszerzenie rozumienia jego problemów, sposobu ich przeżywania, jego wewnętrznego świata, postrzegania i przeżywania siebie i innych oraz wpływu, jaki mają na poprawę funkcjonowania dziecka.
Jako psychoterapeutę obowiązuje mnie zasada poufności, dotycząca wszystkiego, co dzieje się w gabinecie. Funkcją takiego sposobu pracy jest stworzenie możliwie bezpiecznej przestrzeni i warunków sprzyjających terapii dziecka. Odstępstwem od zasady poufności są sytuacje zagrożenia zdrowia lub życia (np. wypowiedzi świadczące o myślach samobójczych).
W kontekście pracy z dzieckiem korzystam z następujących form oddziaływań terapeutycznych:
- Indywidualna praca z dzieckiem przy zastosowaniu metod adekwatnych do wieku rozwojowego;
- Praca z rodzicami – psychoedukacja odnośnie mechanizmów powodujących trudności dziecka; coaching rodzicielski;
- Praca z całą rodziną odnośnie relacji poszczególnych członków systemu ze sobą.